Welles! Nietes!         Download Welles! Nietes! (PDF)

De spelregels van KRUIZKEEZEN voorzien in veruit de meeste spelsituaties. In de praktijk blijkt er zo nu en dan toch aanleiding te zijn voor een verschil van mening over een regel. In Welles! Nietes! gaan wij deze kwesties verduidelijken. De inhoud van Welles! Nietes! is gebaseerd op reacties van spelers.

De 4-kaart

Met de 4-kaart stap je verplicht 4 plaatsen achteruit. Daarbij kan je uiteraard ook iemand slaan. Je kan niet achteruit je eindhonk in. Voorbeeld: Je staat op je startplaats en moet 4 plaatsen achteruit. Je moet dan gewoon 4 plaatsen terug, zonder hierbij het eindhonk in te gaan. In je volgende beurt mag dit natuurlijk wel!

De 7-kaart

Met de 7-kaart mag je 7 plaatsen vooruit. Met de nadruk op MAG, want je mag bij een 7-kaart de stappen verdelen over twee eigen pionnen. Dus een pion 2 stappen en een andere pion 5 stappen vooruit. Splits je hem als 3 en 4 stappen dan moet de 4 achteruit! TIP: Gebruik deze kaart om je pionnen in het eindhonk naar voren te zetten!

De 8-kaart

Met de 8-kaart stap je 8 plaatsen vooruit. Kom je hierbij langs het middenkruis, dan ben je verplicht de route RECHT door het midden te nemen. Je mag dus niet op de middenstip rechts- of linksaf. Kom je na 8 stappen precies op de middenstip uit, dan mag je de volgende beurt wel zelf een richting kiezen. 

De 10-kaart

Met de 10-kaart zet je een pion van een tegenstander 10 plaatsen vooruit. Deze kaart bewaar je dus voor het geval een tegenstander bijna 'binnen' is. Met de 10-kaart zet je hem dan 10 stappen vooruit zonder het eindhonk in te gaan. Je tegenstander moet dan dus weer van voren af aan beginnen.

De Boer

Met de Boer-kaart verwissel je een pion van jezelf met die van een tegenstander. Voorbeeld: Een tegenstander staat vlak bij je thuishonk en jij ergens aan de andere kant. Zet je Boer in en ruil van plaats. Je staat dan ineens vlak voor je eindhonk. Het wisselen mag alleen met een eigen pion, dus niet twee pionnen van tegenstanders gebruiken voor het wisselen!

De Aas-kaart

De Aas-kaart heeft een drievoudige functie. Je mag hem gebruiken om een pion op de startplaats te zetten of om er 1 of 11 plaatsen mee vooruit te gaan. Het is dus of-of! Niet op het bord gaan en daarna direct 1 of 11 plaatsen vooruit.

De Heer-kaart

De Heer-kaart heeft een dubbele functie. Je mag hem gebruiken om een pion op de startplaats te zetten of om er 13 plaatsen mee vooruit te gaan. Het is dus of-of! Niet op het bord gaan en direct 13 plaatsen vooruit.

De Joker

De joker is altijd een fijne kaart om te krijgen. Hij is dan ook inzetbaar voor iedere kaart die je maar wil. Het ene moment denk je hem voor een Heer te gaan gebruiken, tot de situatie op het bord verandert en je hem als een 10-kaart inzet. Met een Joker weet je het nooit!

De 10-kaart en slaan

Met de 10-kaart zet je een pion van een tegenstander 10 plaatsen vooruit. Je mag hierbij de pion van een tegenstander slaan, ook die van de kleur waarmee je stapt.
Een uitzondering: Een pion op zijn eigen startplaats mag niet worden geslagen. Dus kom je na de 10 stappen op een pion uit die op zijn eigen startplaats staat, dan moet je een andere pion kiezen.

Pion op eigen startplaats

Een pion die op zijn eigen startplaats staat is onaantastbaar! Niet te slaan, niet te verwisselen en niet te passeren. Voor de overige spelers dus een probleem, want je mag er niet voorbij zolang de pion op zijn eigen startplaats blijft staan en hiermee de boel blokkeert.
Een uitzondering: Bij gebruik van een 10-kaart mag de pion op zijn eigen startplaats WEL gepasseerd worden!

Geen Aas of Heer

Met een Aas of Heer kan je 'op tafel', ofwel je kan een pion op de startplaats zetten. Maar wat als je geen Aas of Heer krijgt en je geen pion in het spel hebt? Je hebt dan feitelijk niets aan je kaarten en kan je ze neerleggen. Je doet dan niet mee die deelronde. Maar ook hier een uitzondering: Heb je wel een 10-kaart, dan MAG je die gebruiken, omdat je daar namelijk de pion van een ander mee verplaatst. Niet op tafel? Een 10-kaart mag je altijd inzetten!

Dreigen met een 10-kaart

Heb je geen pionnen 'op tafel' en je  krijgt bij deling geen Aas of Heer om een pion op de startplaats te zetten, dan kan je de kaarten op tafel leggen of... dreigen met een 10-kaart. Je legt dan iedere beurt een kaart neer en dreigt daarmee je tegenstanders dat je misschien een 10-kaart hebt. Daarmee kan je hun spelkeuze beïnvloeden. Het hoeft niet, maar het mag wel!